Monday 14 August 2017


Collage 
"Kysset" av Gustav Klimt



Ved starten av skoleåret syns jeg det er hyggelig å starte med et stort samarbeidsprosjekt i kunst og håndverk. Et stort verk som kan pryde veggen i klasserommet igjennom hele skoleåret. Det er også godt å komme i gang igjen med samarbeid for elevene, å forholde seg til medelever igjen etter en lang sommerferie og jobbe sammen som en stor gruppe.

For et par år siden startet jeg med et nytt Gustav Klimt-prosjekt. Jeg har gjort det et par ganger før, og jeg prøver å variere motivet hver gang, med collage som arbeidsmåte. Det kan være mange ulike kunstnere som egner seg godt for et slikt arbeid. Picasso og Matisse kan være enklere for yngre elever med renere, enklere former og ikke altfor mange detaljer som i for eksempel:”Kysset” av Gustav Klimt. Her er det mange muligheter. Velg hva du liker selv. Jeg har jobbet med Klimt-bilder i både 4. og 5. trinn, med like godt resultat. 







Som forberedelse til oppgaven deler jeg inn et bilde (har brukt kalenderbilder) inn i like store deler. Jeg klipper opp alle bitene slik at jeg vet de blir nøyaktige. En til hver elev. Jeg liker å jobbe med kvadratiske former. Det er lettere for elevene å overføre målforholdet fra den lille lappen til den store collagearket. Her kan man trekke inn matematikkbegreper og snakke om målforhold, geometri, størrelse, areal, former osv.




Nummerer de små lappene fra 1-25 (5x5) på baksiden eller til antall elever det er i klassen. Da er det lettere å holde orden når bildet skal settes sammen igjen. Alle får hver sin konvolutt med sin bit og hvor de kan ha alle små klippebiter samlet et sted.
Det er ikke alltid antall elever i klassen går opp med kvadratiske former. Da kan du dele opp formen i rektangulære former. Elevene skriver sitt nummer bak på sitt collageark. Dette er veldig viktig slik at det store bildet blir riktig satt sammen. Det er ikke alltid overgangene mellom elevenes collager passer helt som hånd i hanske, men det gjør ingenting. På litt avstand blir det allikevel supert. Det går også an at elever som har nummer ved siden av hverandre kan sitte sammen å samarbeide slik at overgangene blir jevnere. La elevene bruke en blyant til å streke opp hovedformene slik at klippebitene kan limes inn så riktig som mulig. Dette er konsentrasjon og presisjonsarbeid. Lær elevene å klippe i Ca. 1x1 cm i små biter, men også gjerne litt mindre biter er optimalt. Større biter blir for unøyaktig i dette bildet.



Til slutt settes alle collagearkene sammen til et stort kunstverk. Det kan limes på stor kartong. I oppgaven fra bildene snekret jeg en ramme og hvor selve bakgrunn var en finerplate trukket i sort filt. Det har man ikke alltid tid til. Håper dere vil prøve dere på denne oppgaven. Den er morsom, men litt langsom. Den tar litt tid. Elevene syns det er gøy og når de ser sluttresultatet er det verdt strevet.


Her er noen en andre variasjoner jeg har gjort med 4. trinn. 
(Beklager dårlig bildekvalitet)







Lykke til!

Elin






No comments:

Post a Comment